Rode fietsloper
Fietsen is hét transportmiddel van de 21e eeuw. In alle grote steden in de wereld wordt sterk ingezet op het verbeteren van de fietsinfrastructuur. Vrijliggende paden, leenfietsen, forenzen per fiets, een hele industrie is in opkomst. En Nederland is hierin, samen met Denemarken, gidsland. Amsterdam, Utrecht, Groningen en Houten hebben internationale bekendheid waar het gaat om fietsen (en trekken ook veel buitenlandse bezoekers op zoek naar inspiratie en voorbeelden), maar zijn ook naar Nederlandse maatstaven de beste fietssteden. Maar ook veel andere steden ontwikkelen zich.
Waarom een goede fietsinfrastructuur?
Een goede fietsinfrastructuur gaat samen met het werken aan gezondheid en tegen overgewicht, voor een groene omgeving en tegen files, voor een hoogwaardige openbare ruimte en tegen eindeloze rijen geparkeerde auto’s. Goede fietssteden eindigen steevast hoog in de rijtjes met meest aantrekkelijke steden, zowel in Nederland als wereldwijd. En wij zien grote kansen voor Alphen aan den Rijn. Met de Rode Fietsloper.
Rode Fietsloper in Alphen
Met de Rode Fietsloper wordt Alphen de beste fietsstad van Nederland. In buitenplaats Alphen heeft de fiets altijd voorrang. Het asfalt is breed, glad en duidelijk zichtbaar, de bochten zijn glooiend, auto’s wachten altijd op fietsers en de tocht leidt langs groen, is snel, goed verlicht en sociaal veilig. De Rode Fietsloper is dichtbij voor iedereen en garandeert een prettige fietstocht. De fietsloper is vindbaar, wijst de kortste of snelste weg en ligt vlak bij elk huis. Bewegwijzering, aankleding en een routeplanner helpen fietsers de beste route vinden, naar werk, school, sport , centrum en vrienden. Een aanzienlijk deel van het interne verkeer in Alphen wordt op de fiets afgelegd, simpelweg omdat fietsen zo aantrekkelijk is in deze stad. En met de in dit stuk voorgestelde verbeteringen kan dit sterk toenemen. Alphen kan zo een schoolvoorbeeld van een aantrekkelijke fietsstad worden.
De Rode Fietsloper kan verder uitgebreid worden. Bijvoorbeeld met ludieke bewegwijzering, routes, of gebruiksmogelijkheid voor skaters en hardlopers. De Rode Fietsloper sluit naadloos aan op de routes naar het buitengebied, de dorpen en het Groene Hart in.
En eigenlijk hebben we het in Alphen en omgeving bijzonder goed getroffen: nu al zijn veel kenmerken van de Rode Fietsloper op veel plekken te vinden. Er zijn veel snelle, vrijliggende en veilige fietsroutes. Alle wijken worden goed ontsloten. Er is veel groen en veel ruimte.
Toch zien we ruimte en mogelijkheden voor verbeteringen om de Rode Fietsloper daadwerkelijk de status en kwaliteit te geven die deze in potentie heeft. En zo Alphen als beste fietsstad op de kaart te zetten.
Drie soorten verbeteringen
1) Er zijn in Alphen enkele plekken die echt niet voldoen aan de Rode Fietsloper, meestal slecht ingerichte rotondes. En er zijn wegen waar de fiets nog ondergeschikt is aan het autoverkeer. Ook enkele beleidsvoornemens geven bij uitvoering een sterke impuls aan de Fietsloper.
2) Op bepaalde stukken kan de fietsstructuur vloeiender, om een echte rode loper te worden. Dit zijn met name (overbodige) verkeerslichten en het ontbreken van voorrang voor fietsers. Sommige wijken zijn minder bedeeld op het gebied van de fiets. Verder zijn er veel kleine zaken die niet passen in de Rode Fietsloper. Nutteloze obstakels, onhandige bochten, slecht wegdek, onveilige situaties staan een echte rode loper nog in de weg. Deze punten kunnen snel en goedkoop opgepakt worden en creëren direct meerwaarde.
3) Als laatste willen we, om echt een rode fietsloper in de stad te hebben, de aankleding, inrichting en bewegwijzering verbeteren. Dit vormt het sluitstuk van de Rode Fietsloper en nomineert Alphen als beste fietsstad van Nederland en daarmee van de wereld.